Pages

Ads 468x60px

mandag 28. januar 2013

Ute I Bedrift - Dag 01





Når jeg først kom på arbeidsplassen fikk vi en plan om hva vi skulle gå igjennom de tre ukene vi skal være utplassert. Denne planen ser slik ut:
Tanking av PC:
-          Tankeplakat
-          Hvor tanker vi?
-          Lisensforskjell
-          Etterarbeid etter tanking

Oppsett av arbeidsplass:
-          Fjerne gammelt utstyr
-          Installasjon av utstyr
-          Avklare papprutiner

Organisasjonsinfo:
-          Gjennomgang av kommunens oppbygning
-          Fysiske lokasjoner
-          Rutiner for biler, lager, driftsmøte, e-post/kalender
-          Politisk ledelse
-          Hvilke tjenester yter kommunen?
-          Fagforeninger mm.

Helpdesk:
-          Adresse og pålogging
-          Behandle saker
Rutiner:
-          Bestilling, mottak og utlevering av utstyr
-          Rydding i 8. etg og u etg.
-          Lys, kaffetrakter, PRTG etc. når vi kommer og går
Jeg vil nå dele opp hvert "oppdrag" i Saker så det blir enklere for deg som leser og følge med i tilfelle jeg kommer tilbake på temaet senere
Sak 01 - Tanking
Jeg fikk da utdelt en pc som jeg skulle tanke. Jeg fikk også utdelt en tanking plan som viste hvordan man skal tanke bærbare pcer. Tankingen var ganske enkel, det er for det meste å trykke neste så gjorde den alt selv.
Sak 02 - Sensitiv Informasjon

Mens jeg drev på å tanket pcen så begynte jeg å skru ut to harddisker fra gamle/ødelagte datamaskiner som var klar til å kastes. Dette gikk ganske greit, det var en harddisk i en bærbar og en i en stasjonær pc. Grunnen til at vi skrur ut harddiskene før vi kaster pcen er for å beskytte mot at sensitiv informasjon lekker ut.
Sak 03 - Intern Bruker

Jeg fikk da utdelt en egen bruker på nettverket som jeg nå bruker mens jeg skriver dette. Denne brukeren har tilgang til det jeg trenger pluss en del andre ting. Jeg er nå på kommunens interne nettverk og har da tilgang til sider som for eksempel Intranett. Der finner man alt fra skademeldings skjema til innkjøp av nye varer. Jeg leste en del av det som står på Intranett, der lærer jeg en god del blant annet om informasjonssikkerhet, håndtering av selgere og innkjøp.

Sak 04 - Opprette Brukere

Nå har jeg opprettet brukere for en avdeling i kommunen. Jeg fikk en bunke med skjemaer som det stod informasjon på av brukerne jeg skulle opprette til. Da fylte jeg bare inn de opplysningene jeg fikk så opprettet jeg en bruker på datamaskinen. Dette var ganske rett fram og enkel, men tidskrevende hvis det er mange brukerer du skal lage.

Sak 05 - Helpdesk

Da har jeg fått bruker til Spiceworks som er et Helpdesk program som lar en se saker som kundene dine har problemer med. Her kan du svare direkte til kunden, du kan også velge hvem andre som du skal assigne det oppdraget til hvis du ikke har kompetanse/tid til å gjøre det. Du kan også endre på prioriteten til det oppdraget fra lav, middels til høy. Du kan også sette på hvor mye tid du har brukt og hvor mye penger du skal ha for det, men siden dette er i kommunen er det gratis.



4 kommentarer:

Kommenter gjerne spørsmål også :)