Pages

Ads 468x60px

mandag 15. oktober 2012

Fysisk kabling

Lage patche kabel med RJ45 plugger og koble grønn veggboks til vanlig veggboks. For så å koblet patchepanelet til de.




Dette er en TP kabel. Inni denne kabelen finner du 4 par ledninger som er tvinnet sammen. Hvis du tar de fra hverandre ender du opp med 8 forskjellige fargede ledninger.



Dette er en veggboks. Jeg av isolerte TP kabelen for så å få hver ledning hver for se. Så tok jeg og presset de nedi hakkene for å få kontakt etter fargen har.


Dette er en RJ45 plugg. Man bruker disse som oftest til nettverk og telefon. Når jeg avisolerte kabelen måtte jeg fått plugget den i pluggen.


Da følget jeg dette bildet:











Det viser ganske enkelt hvilken rekkefølge jeg legge kablene i.









Dette er brettet jeg startet med. Det er på denne jeg skal koble opp oppgaven.







Her har jeg tegnet med svak blyant langs der jeg legge kabelen for å få litt mer oversikt. Her har jeg også plassert ut Veggboksene jeg skal bruke















Så begynt jeg og legge opp deksler til ledningene så de slipper å ligge åpent.




Så var det tid for å legge opp kabelen. Det er ganske lett. Man følger bare fargekodene. På bildet ser du en grønn veggboks pluss kabelen som jeg skal koble til.




Etter jeg var ferdig med det så la jeg ledning der jeg hadde lagt dekslene for så å gjemme den helt bort.


Her er et bilde av en grønn veggboks som jeg har koblet til en kabel. Så koblet jeg til enda en etterpå.

Så koblet jeg til patche panelet.

Og dette er det ferdige produktet.
 Dette er en krympetang/modulartang for rj45 kontakter.
Denne bruker jeg til avisolere og kutte kabler. 
Bruker også denne til å lage rj45 plugger


Dette er en rj45 tester. Denne brukte jeg til å sjekke om det jeg hadde koblet til var riktig koblet. Etter litt frem og tilbake fikk jeg alt riktig til slutt.








Dette er et kroneverktøy.
Denne brukte jeg til å  presse ledningene ned i sokkelen for å få kontakt med  veggboksen











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne spørsmål også :)